fbpx

לייעוץ מהיר:

טראומה, או פוסט טראומה מה הבדל בינהם?

טראומה, או פוסט טראומה מה ההבדל בינהם?

בזמן האחרון כולנו שומעים הרבה את המילים: 'טראומה' ו'פוסט טראומה', והגיע הזמן לעשות קצת סדר ולהסביר את ההבדלים + דרכי הטיפול.

נתחיל מ'טראומה' –

טראומה זו כל חוויה קשה שגורמת לפחד, סבל וחוסר אונים. על פי המרכז הלאומי האמריקאי לטראומה – 60% מהגברים ו 50% מהנשים יחוו אירוע טראומטי בשלב כלשהו בחייהם.

טראומה יכולה לקרות מכל אירוע וחוויה יוצאת דופן כמו: תאונה , פיגוע, מילחמה , חוויות ילדות קשות מקרה אלימות קשה, אובדן קרוב וכו’. אצל רוב האנשים, תגובת הטראומה חולפת לאחר זמן מה והם מצליחים לחזור לשגרה מסוימת, גם אם זה מלווה בעצב וקושי. בהרבה מקרים גם מי שחוזר לשגרה לאחר הטראומה בוחר להיעזר בטיפול רגשי כדי לקבל תמיכה בעיבוד החוויה ובחזרה לחיים לצד הזכרונות, כך שאיכות החיים לא תיפגע.

ממתי טראומה הופכת לפוסט טראומה?

מחקרים מראים שבין-10-30 אחוזים ממי שחוו טראומה יפתחו תגובות פוסט טראומטיות PTSD-(POST TRAUMATIC STRESS DISORDER)

כלומר, תסמיני הטראומה לא עברו והם ממשיכים להרגיש ולחוות את החוויה הטראומטית שוב ושוב גם לאחר שבועות וחודשים ואפילו שנים מאז האירוע. ניתן לאבחן פוסט טראומה – 6 שבועות ואילך ממקרה הטראומה (כל חוויה לגופה)

תסמינים לפוסט טראומה:

סיוטי לילה, הימנעות מלעשות דברים שעלולים להזכיר או להיות דומים לטראומה, דיכאון ברמות שונות, קושי לחזור ולתפקד, עצבנות וחוסר וויסות רגשי, לעיתים מופיעים קשיי קשב וריכוז וכל התנהגות אחרת שמונעת לחזור לשגרה. תסמינים אלו מופיעים לאורך זמן חלקם או כמה ביחד, בעוצמות משתנות. הפרעות פוסט טראומטיות, יכולות להופיע אצל כל אחד ובכל גיל, גם אצל ילדים.

אילו טיפולים קיימים לטיפול בפוסט טראומה? 

כיום יש שיטות רבות לטיפול בטראומה ובפוסט טראומה, הינה חלק מהן:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)טיפול CBT שיטת טיפול מומלצת מאוד שעוזרת בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות, עוזרת להפחית הימנעויות  וחזרה לשגרה

טיפול פסיכודינמי ( טיפול פסיכולוגי, טיפול רגשי באומנויות כו')- יש גישות טיפוליות דינמיות שונות  לטיפול בטראומה. הטיפול הדינמי מתמקד בעיבוד האירוע הטראומטי, התמקדות בנפש האדם  וחיזוק הדימוי העצמי, יכולות התמודדות, תפקוד ומיומנויות בין אישיות שנפגעו בעקבות האירוע. 

טיפול בחשיפה ממושכת: Prolonged Exposure שיטה שפותחה על ידי הפסיכולוגית עדנה פואה, יעילה לטיפול בטראומה הכוללת שחזור של החוויה הטראומטית,השיטה נחשבת ליעילה לטיפול במבוגרים וילדים, בסוגים שונים של אירועים טראומטיים, ובתגובות שונות לטראומה

  • טיפול משפחתי – עזרה לקרובי המשפחה של הנפגע, להבין, להתמודד ולתמוך בו בתהליך
  • קבוצות תמיכה – קבוצות שיתוף ועזרה הדדית בהדרכה מקצועית, המורכבות מאנשים בעלי קשיים דומים
  • טיפול תרופתי אין כיום טיפול תרופתי שמיועד ספציפית לטראומה, אך יש תרופות שעוזרות להקלה על תסמינים כמו עוררות יתר, כעסים, נדודי שינה, דיכאון.

סיכום

לא מעט אנשים מרגישים שהחיים שלהם  מחולקים לחיים שלפני ואחרי הטראומה, בעיקר אם הם סוחבים על עצמם פוסט טראומה בהמשך. החוויה האישית יוצרת קושי לא רק עבור מי שחווה אותה אלא גם לסביבה הקרובה שרוצה לתמוך ולתת עזרה ולא תמיד לאדם הנפגע יש רצון או יכולת לקבל אותה ולמראית עין אפילו נדמה שהחיים שלו 'חזרו לשגרה במהירות'.

חשוב לי להדגיש שהשיטות השונות לטיפול בטראומה ופוסט טראומה הן שיטות מוכחות  חשוב מאוד להתייעץ עם מטפל רגשי שיש לו נסיון  בנושא, שידע להפנות אתכם לקבלת הטיפול הנכון עבורכם ועבור הקרוב שלכם, אל תשארו עם זה לבד, חשוב לטפל.

 

שתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

עוד כתבות בנושא

התקף חרדה – מה עושים עם זה?

31/12/2023

למה בעצם לנשום עמוק?

24/12/2023

איך טיפול באמנות עוזר לצאת ממשבר?

29/11/2023

אני כאן בשבילכם,
צרו איתי קשר

השאירו פרטים, ואחזור אליכם בהקדם