לייעוץ מהיר:

איך טיפול באמנות עוזר לצאת ממשבר?

איך טיפול באמנות עוזר לצאת ממשבר?

איך למצוא את הכוחות שיעזרו לנו לקום מהשבר?

(דוגמה משיטת הטיפול בקליניקה) 

בשלושת החודשים האחרונים אני מלווה בתהליך טיפולי את לילי (השם שונה), שמרגישה אבודה בחייה ומסתובבת עם מועקה גדולה כבר כמה חודשים. בשיחות הראשונות שלנו הבנתי שהייתה לה חוויה קשה לפני כשנה, שמאוד השפיעה עליה נפשית ולכן היא מתקשה לתפקד ולמצוא מעט שלווה.

באחד המפגשים, לילי בחרה לעבוד עם חימר (במסגרת הטיפול באמנות), היא לא אוהבת להתלכלך אבל רוצה לנסות.

היא יצרה כלי גדול בצורת קערה. היא השקיעה בו המון זמן ואנרגיה ולרגע קטן נראה שהיא מצליחה לגייס את עצמה ולמצוא כוחות בעשייה. השיחה ביננו המשיכה משם ובפעם הראשונה בתהליך הבנתי, שמתחיל לקרות משהו, שלילי מתחילה למצוא מעט כוחות.

לאחר שבועיים, לילי ביקשה ממני את הכלי כדי לצבוע אותו. היא הרימה אותו, הסתכלה עליו בשמחה ופתאום הקערה נפלה לה מהידיים. 

השקט שהשתרר אחרי הנפילה היה צורם וחזק, שתינו הבטנו בכלי השבור וראיתי איך העיניים שלה מתמלאות בדמעות.

לילי בקשה לזרוק את השברים לפח.

בדרך כלל בטיפול אני מבקשת לא לזרוק כלום לפח, גם יצירות שלא אוהבים בכלל. יש מי שזה מאוד מקשה עליו ולא רוצה להשאיר כל זכר למשהו שיצר והוא לא אוהב, אני מבינה את זה ולכן מציעה לשמור על העבודה בקופסת 'העבודות האבודות', בתקווה שיעבור זמן והוא יצליח להסתכל על העבודה ממקום אחר, לא שיפוטי ויותר מקבל, ויראה כמה עבר מאז ואז יצליח לעשות איתה משהו מוחשי אחר. אני כמטפלת אוכל לזהות את זה ואולי אצליח להנגיש לו את ההבנה סביב המקרה.

התהליך עם לילי התקיים ככה.

השבוע בפגישה שלנו, היא בקשה את הכלי השבור, היא הייתה מוכנה להסתכל עליו שוב אבל הפעם לא מתוך קושי וייאוש, אלא ממקום של כח!

כלי חימר שבור

היא לקחה את השברים והרכיבה אותם, הדביקה ויצרה כלי חדש לגמרי. נזכרתי בטכניקת האומנות היפנית – קינצוגי, זוהי טכניקה אמנותית  העוסקת בתיקון כלי חרס שבורים באמצעות לכה ואבקת זהב. הפילוסופיה היפנית אומרת שבמקום לזרוק משהו שנשבר, אפשר לתקן אותו ולהפוך אותו למשהו חדש ואפילו יותר טוב.

ממבט של תרפיסטית באומנות אני מבינה שהשבר הפנימי של לילי מיוצג בעזרת היצירה שלה, וזו הזדמנות להביא את ההבנה הזו אל פני השטח ולעזור לה לראות כיצד ההרכבה מחדש של השבר לכלי אחר מייצג עכשיו תקווה חדשה מתבטאת גם בחייה האמיתיים.

מתוך השבר העמוק, לילי יצרה כלי חדש ומצאה דרכו את הכוחות להבנות.

 

המדינה שלנו וכל אחד מאזרחיה כעת נמצאים בשבר גדול. ואנחנו שואלים – איך נקום מהמשבר הזה?

נוכל לעשות זאת בזהירות, בבוא העת, אולי באחת הדרכים הבאות:

  1. מעגליות – החיים שלנו כמו עונות השנה, כמו היום והלילה וכמו הטבע – כל קושי ואתגר וחוויה לא נעימה, חולף. ככל שהזמן יעבור התחושות הקשות והשבר יתחלפו בכוחות לשינוי. רגש הוא מצב זמני ועוד מעט יהיה יותר טוב.
  2. לחפש ולהבין מה הם הכוחות שיש בי שיכולים לעזור לי בזמן קושי. לדוגמא – חוזק פנימי, ראייה חיובית, שלווה. לחשוב על שבר או אתגר שהיה לכם בעבר, מה עזר לכם?
  3. אילו כוחות אני יכול לבקש מהסביבה שלי: חברים, משפחה. לסביבה יש כח גדול לתת עזרה חשוב למצוא את מי שנותן לכם כח ולבקש ממנו עזרה
  4. תחביבים שיכולים לתת לי קצת אוויר ואנרגיה – ספורט, אומנות, חוגים, לעשות משהו אחר שיכול לאוורר לי את הרגשות ולהטעין אותי בכוחות
  5. להחליט אילו מחשבות מקדמות נותנות אנרגיה ואילו מחשבות מורידות ולוקחות אנרגיה – להתאמן במודעות, להתבונן על המחשבות ולאמן את השריר: כל מחשבה שלא מקדמת אני בוחר לא לבזבז עליה זמן ואנרגיה ומחפש את המחשבות שעושות לי טוב
  6. להסתכל על החיים בתקווה, ליצור מטרות קטנות קטנות, ואז מטרות קצת יותר גדולות. לראות את עצמכם בעתיד, מה הייתם רוצים להשיג, מה השאיפות שלכם, איך החיים שלכם יראו, החזקת התקווה נותנת כח לקום ממשבר, להחזיק את הלמה ולמצוא בשבילו את הכוח.

אפילו פעולה קטנה תעזור לכם למצוא את האנרגיה שבעזרתה תוכלו לצמוח מהשבר. 

הטיפול בעזרת האמנות, אפשר ללילי לבטא את הקושי ולמצוא את הכוחות שיש בה לקום ולבנות את עצמה.

לאומנות יש כח שבמקרים רבים יכול לתת ביטוי במקום שקשה ומאתגר למצוא מילים.

אם גם אתם רוצים לעבור טיפול רגשי שישנה את החיים שלכם צרו איתי קשר במספר >>050-636-3050

שתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

עוד כתבות בנושא

התקף חרדה – מה עושים עם זה?

31/12/2023

למה בעצם לנשום עמוק?

24/12/2023

איך טיפול באמנות עוזר לצאת ממשבר?

29/11/2023

אני כאן בשבילכם,
צרו איתי קשר

השאירו פרטים, ואחזור אליכם בהקדם