טיפול בהתקפי זעם

תוכן עניינים

תוכן עניינים

כל אדם עשוי לאבד שליטה מפעם לפעם ולהפגין כעס לא מווסתת.  הבעיה היא שיש כאלה שאצלם הקושי גדול ומורכב. הם חווים התקפי והתפרצויות זעם פעם אחר פעם, מה שפוגע בצורה משמעותית בטיב היחסים שלהם עם הסביבה, בהישגים שלהם במישורים השונים של חייהם, בחוויות ורגשות ולא נעימים על עצמם.

מהן התקפי זעם?

התקפי זעם חוזרות ונשנות, שעלולות לקבל את ההגדרה של הפרעתהתנהגות לסירוגין (Intermittent Explosive Disorder), הן בעיה  הדורשת התייחסות – ורצוי  לא לחכות . אנשים שחווים זאת נוטים להתנהג בצורה תקיפה, שאינה תואמת את המצבים שהם נתקלים בהם או את הנורמות התגובתיות. הם עלולים להגיב בצורה חסרת פרופורציות כלפי הסביבה שלהם, הקרובה או הרחוקה בצורה אלימה.

התקפי זעם אצל ילדים

התקפי זעם נפוצים מאוד אצל ילדים בגיל 5-2, וידועים בתור "טנטרום". פעמים רבות ההתקפים מופנים כלפי ההורים, בסיטואציות של בדיקת גבולות וסמכות הורית, פריקת עול, רצון בתשומת לב וכדומה. הילדים עלולים לגלות זעם גם כלפי בני משפחה אחרים, ובגילים מתקדמים יותר גם במסגרות החינוך,  לדוגמא עקב חוסר היכולת שלהם להתמודד עם כשלונות ומצבי תסכול.

התקפי זעם אצל מבוגרים

מבוגרים עלולים לסבול אף הם מהתפרצויות זעם, אם כי בשכיחות נמוכה בהשוואה לילדים ולבני נוער. רוב הגורמים לכך הם גורמים נפשיים,  ההתקפים עשויים לצוץ בתקופות של חוסר יציבות כללית, שינויים שהאדם עובר ועוד. התקפים  והתנהגות לא מווסתת שלא טופלו או עברו, בשלב מוקדם יותר בחיים, עלולים להתגבר ביתר שאת.

מה הסיבות השכיחות להתקפי זעם?

להתקפי זעם עלולות להיות לא מעט סיבות. לעיתים קרובות, מדובר בפגיעה שהאדם חווה מאדם אחר: עילבון אישי, נטישה, הונאה, בגידה, אי קיום הבטחה ועוד. בחלק מהמקרים, נסיבות החיים הן שמביאות אדם לחוש התקף זעם – למשל, חוסר הצלחה במשימה מסוימת. לכך ניתן להוסיף גורמים שעשויים להשפיע על מזגו של האדם, דוגמת מתח או אפילו שתיית משקאות אלכוהוליים.

כיצד ניתן לטפל בהתקפי זעם?

כיום מוצעים כלים שונים לפתרון קשיי התנהגות, כולל כמובן התפרצויות והתקפי זעם, העובדה שאין אפשרות להתגבר על התפרצויות זעם חוזרות ונשנות ללא סיוע מקצועי. להיפך, ייתכן מאוד שההתפרצויות רק תהפוכנה להיות  חמורות יותר מפעם לפעם.

למרות שקיימים כיום פתרונות לתסמינים הנובעים מהתפרצות הזעם – ביניהם עלייה בקצב פעימות הלב, כאבי ראש, דריכות, קשיי ריכוז ועוד – ברור שהם לא יורדים לשורש הבעיה (מה גם שתרופות פסיכיאטריות, למשל, כרוכות בתופעות לוואי ואינן מתאימות לכל אדם). מטרה עיקרית בחלק גדול מהמקרים היא לנסות להבין את הנסיבות העמוקות יותר שמסבירות את ההתנהגות הזו, כשלעיתים מדובר בהפרעת אישיות או התנהגות אחרת, טראומה שהאדם סובל במשך שנים וכיוצא בזה. לצורך זה נדרשת  בחינה לעומק של אישיות האדם. לאחר הבנה  מעמיקה מהם הסיבות והגורמים , המחשבות וההרגל, מתחיל שלב הטיפול. כיום יש שיטות רבות ומגוונות : טיפול פסיכולוגי, טיפול תרופתי, טיפול באמנות, טיפול התנהגותי קוגנטיבי ועוד.

במקרים רבים ניתן לראות ששילוב כלים טיפוליים תורמת רבות לייעילות הטיפול ולהפחתה משמעותית של התפרצויות הזעם..

לסיכום

התפרצויות זעם הינה בעיה הדורשת התייחסות מקצועית. חשוב לטפל בה על מנת שלא תתגבר ותצא מכלל שליטה. 

ההכשרה שלי בתחום הטיפול הרגשי כוללת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בטיפול רגשי באמנות חזותית, וכן תואר בטיפול קוגנטיבי התנהגותי , מה שמקנה לי את הידע והכלים הדרושים לצורך סיוע לאנשים הסובלים מבעיות התנהגות. באמתחתי ניסיון של כ-13 שנים בתחום הטיפולי, בדגש  על עבודה עם התנהגויות לא מווסתות.

לתכנים נוספים ניתן להיכנס למגוון הפלטפורמות >> לינק

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email